<$BlogRSDUrl$> Javaanehaa "جوانه ها"

Friday, March 23, 2007


کوزه های بهاری من ( ١) 




بعد از خواندن پست "ما و این تنبلی ملی ما" ایرج سیف عزیز به یاد جمله‌ای افتادم که از وقتی من خودم را شناخته‌ام از سوی پدربزرگ ، پدر، عمو و دایی و... (راستی چرا فقط از سوی مردان) شنیده‌ام که میگفتند: ایرانی جماعت تنبل است و به همین جهت هم هست که عقب مانده‌ایم. خلاصه در جو و فصای این پست و خاطرات دوران کودکی غرق بودم که رفتم سراغ امشاسپندان، و دیدم فرناز سیفی (سیف، سیفی... هووم بعدش به کجا میرسیم؟) در پستی با عنوان "کوزه‌های بهاری" به گوشه‌های دیگر زندگی پرداخته و بر خلاف آن تئوری و نقل قولها، خیلی هم زرنگ و پر شور و شر در کنار شغل، و در کنار وبلاگ نویسی و وبلاگ خوانی، پرداختن به مشکلات دوستان و آشنایان، نوشتن و ترجمه مقالات، و انجام مصاحبه و سخنرانی، مرکز فرهنگی زنان و زنستان، کمپین و راهپیمایی و زندان و ...... چقدر کارهای دیگر هم انجام داده ( آنهم در شهر و کشوری که از ترافیکش تا تهیه یک نان از نانوایی‌اش قاتلان وقت و زمان‌اند). البته خوب تا اینجایش خیل خوب خیلی قشنگ، ولی بدی‌اش اینه که فرناز از من انتظار داشته که مثل خودش فرفره‌وار در گردش و فعالیت بوده باشم ( کافر همه را به کیش خود پندارد)... بگذریم.
در هر حال من با حرکت لاک‌پشتی خودم از فیلم شروع میکنم و در پستهای بعدی به مطالب دیگر میپردازم.
.
یکی از فیلمهای خوبی که سال گذشته دیدم " کاپوتی " بود ولی " میخواهم زنده بمانم " با بازی سوزان هیوارد هنوز بهترین فیلمی است که مرا در جایم میخکوب میکند و آخرین فیلمی که نفسم را بندآورد " زندگی دیگران " است (عکس) که امسال در بخش فیلم خارجی جایزه اسکار گرفت. از همان ثانیه‌ اول تا آخرین لحظهء آن در تهران بودم. با محبوبه و شادی و منصوره، فرناز و طلعت ... با سی و سه زن، با معلمان زندانی،... با منصور اصانلو... با هشتاد و سه زن سال ٦٨ با افسانه و محبوبه و .... با زندانیان ٦٧ و ... با ..... بیژن جزنی...راضیه ابراهیم‌زاده ...
اگر امکان دیدن این فیلم را داشتید یک لحظه تأمل نکنید.




گیرم که درباورتان به خاک نشسته ام، و ساقه های جوانم ازضربه های تیرهایتان زخمدار است، با ریشه چه میکنید ؟ گیرم که در سراین باغ بنشسته در کمین پرنده ای، پرواز را علامت ممنوع میزنید، با جوجه های نشسته در آشیان چه میکنید؟ گیرم که میکشید، گیرم که میزنید، گیرم که میبرید، با رویش ناگزیر« جوانه ها » چه میکنید؟



صفحه اول


تماس



آرشیو




همسایه ها


Weblog Commenting by HaloScan.com

This page is powered by Blogger. Isn't yours?